Julian Rosefeldt . Nothing is Original

Die Dekonstruktion der Mythenmaschine Kino, das Spiel mit medialen Stereotypen sowie das Zitieren aus Kunst-, Kultur- und Filmgeschichte ziehen sich wie ein roter Faden durch das Werk von Julian Rosefeldt. Seine umfassende Ausstellung bei C/O Berlin beleuchtet wiederkehrende Motive und Fragestellungen in seinen Fotoarbeiten und Filminstallationen der letzten 30 Jahre – und gewährt erstmals anhand unveröffentlichter Storyboards, Skizzen und Making-of-Aufnahmen einen seltenen Blick in seinen künstlerischen Werkzeugkasten. Ausgehend von Rosefeldts Architekturstudium, frühen Fotoreportagen und der Arbeit am Theater wird die Entwicklung hin zur kinematischen Fiktion nachgezeichnet. Die Sichtbarmachung von Geschichte und Ideologien steht dabei ebenso im Fokus wie die Auseinandersetzung mit klassischen Filmgenres oder die Aneignung von Archivmaterial und Found Footage. Der Ausstellungstitel Nothing is Original ist einem Zitat von Jim Jarmusch entlehnt und bringt Rosefeldts Methodik auf den Punkt: „Nothing is original. Steal from anywhere that resonates with inspiration or fuels your imagination. […] In any case, always remember what Jean-Luc Godard said: ‘It’s not where you take things from—it’s where you take them to.”’
Deconstructing cinematic mythmaking, playing with media stereotypes, and citing works from the history of art, culture, and film are common threads that run through Julian Rosefeldt’s entire oeuvre. His comprehensive exhibition at C/O Berlin illuminates recurring motifs and approaches in his photographic works and film installations from the past thirty years—and, for the first time, presents previously unpublished storyboards, sketches, set photographs, and “making-of” documentation that offer a rare glimpse into his creative process. Starting with Rosefeldt’s study of architecture, early photojournalistic projects, and his theater work, the show traces his development toward cinematic fiction. It focuses on his practice of revealing history and ideologies, as well as his exploration of classic film genres and appropriation of archive material and found footage. The exhibition title Nothing is Original, which is based on a quote by Jim Jarmusch, sums up Rosefeldt’s methodology: “Nothing is original. Steal from anywhere that resonates with inspiration or fuels your imagination. . . . In any case, always remember what Jean-Luc Godard said: ‘It’s not where you take things from—it’s where you take them to.’”